Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

vrijdag, december 30, 2016

11 % Nederlanders steekt vuurwerk af.

VUURWERK

Al sinds ik 16 was steek ik geen vuurwerk meer af. Mijn vader verkocht in zijn toeleveringsbedrijf bedrijf landbouwrotjes, dat waren vroeger echte knallers. Ik bundelde ze en maakte echte bommen, tot er een vlak bij mijn hand ontplofte. Gelukkig alleen maar bloedblaren...
Ik had wel geleerd dit niet meer te doen, later begreep ik het pas. Ik had ook zonder hand kunnen zitten!
VUURWERK IS NIET STOER...maar DOM

Vuurwerk is natuurlijk mooi zolang het siervuurwerk is. Bommen zijn voor de dommen.
Maar vuurwerk veroorzaakt smog, dit leidt tot ademhalingsproblemen voor mensen met allergie of COPD (longziekten), (weet ik alles van)
Vuurwerk brengt chemische vervuiling in de lucht en op het land.
Vuurwerk leidt tot miljoenen schade aan huizen en gemeente eigendom, leidt tot ernstige ongelukken, oogverlies, handverlies en gehoorschade.
Vuurwerk kost de samenleving meer dan het op brengt.

Vuurwerk wordt niet afgestoken door mensen die het menen met een duurzame samenleving, met zorgen over de aarde, het klimaat, die kinderen veilig en verstandig willen opvoeden.
Vuurwerk draagt bij aan geluidoverlast.
Vuurwerk is niet leuk, maar gevaarlijk, geeft stress, ook voor dieren, vogels en de natuur.
Vuurwerk laat straks met oudjaar miljoenen vogels hoog opvliegen, die schijten miljoenen angstpoepjes en verspreiden zo ook de vogelgriep die dit jaar al heerst. Als pluimveeboer ben je daar zeker niet blij mee...

Stop daarom afsteken van vuurwerk.
Stop ook het oplaten van wensballonnen waardoor dieren om het leven komen.
Stop ook met het oplaten van luchtballonnen, met hetzelfde effect als wensballonnen.
Stop met het steken van fikkie, klein en groot. Zoals die palletbergen op het strand bij Scheveningen, hoe kortzichtig is dat. Intussen roepen dat we duurzaam moeten leven en het milieu redden, ja, ja...
2 % van de mensen geeft maar om het klimaat en milieu, nog een lange weg te gaan dus.
11 % van de Nederlanders steekt vuurwerk af, dat zijn volgens onderzoek vooral jongeren en jonge gezinnen... Hoezo je kinderen goed opvoeden, hoort vuurwerk daar ook bij?

Laten we allemaal wijs zijn, de aarde, het klimaat en gezondheid van mens, dier en natuur serieus nemen.  Hierbij nog een foto.


Dit zijn restanten van door buren afgestoken vuurwerk vorig jaar. En dan nog alleen van de laatste paar maanden. Nadat op 1 januari emmers met rotzooi, niet door de afstekers, maar door mij, waren geruimd, bleef deze troep komen, van het dak, uit de tuin, overal dus. Het vergaat langzaam en vergiftigt de grond. Ook de schade aan de straat van een paar jaar geleden, toen imbicielen kunstmest in de fik staken, is nog zichtbaar. Wist je dat brandend kunstmest dodelijk is...

Mij zien ze niet buiten met oud-en-nieuw. Iedereen veel plezier!

Enne... besteed het geld van je vuurwerk nu eens aan onze natuur. Wordt lid van Natuurmonumenten, de stichting Duinbehoud, Zuidhollands landschap en/of enkele van de vele andere natuurorganisaties.
GOED BESTEED...
Samen zorgen voor wat kwetsbaar is, ons aller moeder aarde!
Een fijne en veilige jaarwisseling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.