Wat burgers ook aandragen, het gaat zo het eindarchief in en er wordt zelden geluisterd naar goede adviezen en tips. De egocentrische bestuurders denken vanuit hun ivoren toren als ouderwetse regenten het volk te moeten regeren en hen vertellen wat goed voor hen is.
Participatieprojecten zijn dus voor de vorm, maar zijn een schijnvertoning. Dat is na jaren participeren en bijdragen aan onze eigen leefgemeenschap mijn mening. Jammer! Het is dus maar beter als wij burgers niet meer mee doen aan het zogenaamde participeren...
Na de inloopavond schreef ik het volgende aan de gemeente en wethouders... Het gaat over de te bouwen tweede oprit bij Winkelcentrum de Tuinen in Naaldwijk.
---------------------------------------------------------------------------------------
Oprit De Tuinen Naaldwijk een rampenplan!
Aad van Uffelen 13 oktober 2016
Op 13 oktober was inloopavond in het gemeentehuis Naaldwijk
waar door het volk, politici en ondernemers kennis kon worden genomen van de
extra te bouwen oprit van winkelcentrum De Tuinen. Erg druk was het niet, maar
misschien kwam de kijkfile nadat ik was vertrokken, het leek wel de stilte bij
de oprit van de Tuinen waar ik elke dag 2 keer langs fiets! Maar daar denken
winkeliers, de eigenaar en gemeente uiteraard anders over, eenmaal een plan
bedacht zullen ze nooit tot inkeer komen. De gemeente Westland is wel kampioen
vreemde plannen maken!
- Enkele gestelde vragen: weet u hoeveel auto's er nu per dag op en af rijden? Antwoord geen idee.
- Weet u of er wel eens file staat voor de slagboom, hoeveel auto's zijn dat en hoe lang moeten ze wachten en wanneer doet zich dat voor? Antwoord, geen idee.
- Er komt dus aan het ontwerp te zien geen tweede oprit, maar een halve tweede want die gaat na luttele meters al over in de eerste, waarom is dat? Antwoord geen idee?
- Maar dat loopt daar dan toch vast, een flessenhals? Antwoord, weet ik niet.
- En als die uitbreiding er is loopt het vrachtverkeer in de W. de Sitterstraat nog verder vast en kan men nauwelijks meer uitrijden omdat dan soms 2 rijen dik auto's de weg blokkeren en vrachtwagens kunnen ook niet meer achteruitsteken en keren in de kom. Antwoord, tja, geen idee.
- En weet u hoeveel fietsers hier langs rijden per dag en weet u dat ze aan beide kanten in gevaar zijn, er ongelukken gebeuren, het is echt een gevaarlijk stukje weg? Antwoord weet ik niet.
- Fietsers rijden nu ook over de stoep, doe ik ook, om aanrijdingen te voorkomen en straks kunnen ze ook niet meer veilig door de dubbele rij auto's komen als ze van de van Hooffstraat komen en dat zijn veel fietsers en zeker ook veel schoolkinderen. Antwoord weet ik niet.
- Met stevige wind is het daar ook een tochtgat waarbij je zomaar met fiets en al meters door de wind wordt verplaatst, ik ben al eens in een klap naar de andere kant van de weg geblazen, gelukkig waren er geen auto's.
- Volgens het ontwerp zou de tweede halve oprit 3 tot 5 auto's in de eventuele file schelen...
-
Er wordt in Westland alleen voor de auto gezorgd en de fietser wordt (is) het
dorp uitgejaagd, is niet welkom, dat is toch geen duurzaam beleid, het zou
andersom moeten zijn en de fietsers boven de auto's stellen? Antwoord mijnheer
ik weet het niet.
Hmm, dacht ik, het zal wel komen dat ze denken dat fietsers minder boodschappen mee kunnen nemen...en bekend is dat wethouder Duijvestijn een hekel aan fietsers heeft, geeft alleen maar rotzooi en ze verstoren het iconische beeld, al die gestalde of neergepleurde fietsen...
Tja dat komt er van als je ze verguist, ze blijven toch komen.
Bewoners die vlak bij de oprit wonen worden elke dag vergast door ronkende vrachtwagens en het autoverkeer, ramen dicht en alles wordt vuil en het is vreselijk veel herrie zeggen ze. En met de eigen auto kunnen ze ook nauwelijks veilig er uit komen.
Je kunt constateren dat voor bewoners van de W. de Sitterstraat en de W. van Hooffstraat de euthanasiewet niet hoeft te worden veranderd want de gemeente zorgt er al voor.
Is dat medeschuldigheid aan ziekte of erger?
Wordt het geen tijd ook een milieuzone in te stellen en alleen nog verkeer met schone motoren in het centrum toe te laten? Het spaart wel mensenlevens of op zijn minst veel zieken.
Iedereen met een klein beetje boerenverstand snapt dat dit plan voor de oprit van de Tuinen niet alleen ongelofelijk dom is, niet gaat werken en vooral meer problemen veroorzaakt. Duurzaam is het ook niet en de fietser wordt aan alle kanten uit het centrum van Naaldwijk geweerd, in de nieuwe centrumplannen en ook aan de kant van de oprit van de tuinen, hoe erg moet dat worden als die mijnheer ook nog zijn megasupermarkt gaat bouwen?
Het verkeersregulatieplan dat toch al komt met melding of er lege parkeerplekken zijn kan samen met een digitale oplossing voor de slagboom van de oprit het probleem bijna kosteloos oplossen en dan nog moet de gemeente hier geen burgercent in steken. Enne... toen de Tuinen net klaar waren, alle winkels bezet en er ook een grote supermarkt in zat hoorde je niemand over een file. Nu denken ze dat er misschien ooit wel weer files komen, denken ze... Die halve tweede oprit is niet nodig en wordt een drama.
Er is een staffel van dom, dommer, domst, dit plan is het dddooommmsssttt!
Geniet nog even van het ontwerp...
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Eerder schreef ik naar het college al de volgende reaktie op het vol trots aangekondigde verkeerplan Naaldwijk. Dat heeft ook alles te maken met de Tuinen en de komst van de megasupermarkt.
Ook geen reaktie op gehad...
Verkeerplan Naaldwijk een groot vraagteken!
Trots kondigt het college in Het Hele Westland van 3o maart 2016
aan dat ze met een nieuw verkeersplan Naaldwijk komt. Maar is dat plan een goed
plan?
De gemeente wil een rotonde bij de Patijnenburg en een extra
opgang naar de parkeergarage van de Tuinen. En als klap op de vuurpijl een
Dynamisch verkeerssysteem met elektronische borden welke aangeven waar er nog
plek is, dat is mooi, maar is het realistisch? Gaat het om alle parkeerplekken rond het
centrum of alleen die in de parkeergarage?
Nu ben ik geen afgestudeerde verkeersdeskundige, maar een normaal denkend mens
kan geen vertrouwen in dit plan hebben, dat primair is bedacht om de nog te
bouwen super megasupermarkt een betere toegang te verlenen. Of die supermarkteigenaar
meebetaalt is onduidelijk; het is als uiteraard altijd de burger die betaalt.
Nu zijn er enkele momenten welke je als verkeersprobleem mag
duiden. Dat is in de ochtend en in de middag als de rotonde Zuidweg door
schoolkinderen bijna vast staat en er files zijn op de Kruisbroekweg en de
Secretaris Verhoeffweg. De Kruisbroekweg is al een rampenweg en die wordt nog
drukker.
De Patijnenburg staat soms tijdelijk vast als er toestroom is van auto's die
naar het parkeerdak van de Tuinen willen. De slagboom veroorzaakt die
opstopping. De tijd die men verliest in de opstopping betreft slechts 5 tot 10
minuten. Maar ja, in onze haastwereld is dat natuurlijk vreselijk lang!
Wat zijn de gevolgen van de plannen?
Ik voorzie door de bouw van de megasupermarkt een toename, zoals men zelf zegt
van ca. 25.000 extra bezoekers per week (20.000 auto's) naar die kant van het
centrum. De gevolgen zijn dramatisch. Het verkeer op de Kruisbroekweg en de
Secretaris Verhoeffweg komt verder vast te staan, de rotonde Zuidweg wordt een
onmogelijke hindernis. De uitgang van de wijk Galgeblok naar de Anjerlaan is nu
al een drama en levensgevaarlijk, het wordt onmogelijk daar nog over te steken
zonder je leven te riskeren. Ook de problemen verderop aan de Secretaris
Verhoeffweg en de kruising Van der Hoevenstraat/PrinsBernhardstraat wordt nog
onmogelijker dan nu doordat er veel meer verkeer op de Van der Hoevenstraat
komt. De hele omgeving komt dus verder onder druk te staan, het plan van de
wethouder heeft daar geen oog voor.
Dit staat nog los van de autonome verkeerstoename door groei van de bevolking.
Op meerdere punten wordt het probleem veel groter dan het al is en daar geeft
het plan geen oplossing voor.
Integraal denken is dus moeilijk
Je zou verwachten dat als je aan een verkeersplan voor het centrum Naaldwijk denkt, de wethouder komt met een integraal plan dat het hele centrum omvat, dus ook van de kant van de Verdilaan en andere invalsplekken.
Je zou verwachten dat als je aan een verkeersplan voor het centrum Naaldwijk denkt, de wethouder komt met een integraal plan dat het hele centrum omvat, dus ook van de kant van de Verdilaan en andere invalsplekken.
Parkeren dient te worden gespreid over alle zijden van het centrum en misschien
is het beter om aan de kant van de Verdilaan een parkeergarage te bouwen. En
maak dan gelijk maar parkeren niet meer gratis, maar bijvoorbeeld 1 Euro per
uur met een maximum van 10 Euro per 24 uur. En de eerste 2 of 3 uur gratis, dan
kan die tas wel vol boodschappen zitten.
Samenvattend
Dit is weer zo een los staand besluit van de gemeente en weer wordt er niet
integraal naar een alomvattende oplossing gezocht voor het hele parkeer- en
verkeersprobleem van het centrum Naaldwijk.
Kosten van de rotonde voor de supermarkt 864.500 Euro excl. btw en exclusief overige kosten, eerdere rapporten, kosten van ambtenaren, dus alles samen heel veel meer dan 1 miljoen. En of het elektronisch parkeersysteem al in die kosten zit is onduidelijk. Dat geld moet worden geleend en komt bovenop de schuldenberg van de gemeente waardoor de schuld per inwoner verder toe neemt. Dat is niet erg als het maar tot oplossingen leidt en de economie versterkt.
Enne.. duurzaamheid speelt weer geen rol en aan fietsers wordt nog steeds niet gedacht, alleen het heilige blik moet allemaal het centrum van Naaldwijk kunnen binnenrijden, vaak met maar 1 persoon in de auto.
Een levendiger centrum is het resultaat van dit briljante denkwerk, aldus de gemeente!
En op het reclamebord van de te bouwen Rentmeesterappartementen (het drukste plekje van Naaldwijk) staat, Wonen vlak bij de winkels, ver weg van de drukte... De meest humoristische slogan ooit!
Kosten van de rotonde voor de supermarkt 864.500 Euro excl. btw en exclusief overige kosten, eerdere rapporten, kosten van ambtenaren, dus alles samen heel veel meer dan 1 miljoen. En of het elektronisch parkeersysteem al in die kosten zit is onduidelijk. Dat geld moet worden geleend en komt bovenop de schuldenberg van de gemeente waardoor de schuld per inwoner verder toe neemt. Dat is niet erg als het maar tot oplossingen leidt en de economie versterkt.
Enne.. duurzaamheid speelt weer geen rol en aan fietsers wordt nog steeds niet gedacht, alleen het heilige blik moet allemaal het centrum van Naaldwijk kunnen binnenrijden, vaak met maar 1 persoon in de auto.
Een levendiger centrum is het resultaat van dit briljante denkwerk, aldus de gemeente!
En op het reclamebord van de te bouwen Rentmeesterappartementen (het drukste plekje van Naaldwijk) staat, Wonen vlak bij de winkels, ver weg van de drukte... De meest humoristische slogan ooit!
Dat wethouder Theo Duijvestijn zegt dat met zijn plan de bereikbaarheid van het centrum van Naaldwijk aanzienlijk zal verbeteren en ook de verkeersveiligheid zal verbeteren is dus politieke en bestuurlijke onzin.
Maatregelen die direct effect sorteren: de Kruisbroekweg en
de Secretaris Verhoeffweg afsluiten voor doorgaand vrachtverkeer, geen megasupermarkt
in het hart van Naaldwijk, maar deze naar de buitenkant brengen.
De slagboom
bij de oprit van de Tuinen weg en een elektronisch betaalsysteem invoeren, dat
bestaat al jaren in Amerika, dan kan je gewoon door rijden. Meer ruimte voor
fietsers en openbaar vervoer.
En als veel automobilisten nu eens met de fiets
komen, is het probleem ook opgelost. En natuurlijk moeten ondernemers en hun
personeel hun eigen auto eindelijk eens buiten het centrum gaan parkeren.
Laat
de gemeente voor een extra parkeerterrein buiten het centrum zorgen. 5 minuten
lopen naar je werk of de winkel is geen straf en nog gezond ook. Een plek
hiervoor zou de oude Dalton mavo zijn... Zelfs een ondergrondse met woningen er
bovenop zou daar plek kunnen vinden of misschien op de plaats van de
Pijletuinen.
Dus niet Naaldwijk's centrum nog verder uitbouwen, maar streven naar kwaliteit
in plaats van kwantiteit. Leefkwaliteit en duurzaamheid vergroten door meer te
vergroenen en fietsen stimuleren. En nodig moet er ook meer openheid komen over
het hele bouwproject in het centrum en de gevolgen daarvan voor het hele
centrumhart van Naaldwijk en dat is niet mis...
AvU 3103-2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten