Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

vrijdag, juni 17, 2016

Horecapleinen in Westland, maar zonder fietsen!

Horecapleinen in Westland

Westlandse pleinen moeten horecapleinen worden, maar we hebben een stevig alcoholprobleem in Westland, we staan in een toplijstje (dat wil het college zo graag) Nu gaan ze het mateloze zuipgedrag van jongeren aanpakken, wat een briljant idee!
Ze vergeten alleen dat het probleem begint bij de ouders en bij henzelf, als die er lekker van genieten en het goede zuipvoorbeeld geven wat verwacht je dan van jongeren... Vrije verkoop van alcohol en nu dus horecapleinen en steeds meer zuipfeesten in Westland, dat zal vast helpen. Die hordes feesten bestaan toch echt bij de gratie van de mateloos zuipende jongeren, wat verwacht je dan, dat is het verdienmodel. Hoe naïef zijn onze bestuurders... of is het geld belust of domheid? Er zijn al zoveel verslempte hersentjes in Westland, een paar meer maakt niet uit. Of heeft het bestuur er zelf ook last van?

Het Wilhelminaplein Naaldwijk en het Markplein ‘s-Gravenzande worden dus een horecaplein. Ze gaan op de schop voor dik 3 miljoen (dat wordt veel meer hoor.) We doen dat onder de vlag van de kernen verlevendigen en opfleuren, top! De Westlander moet onderdeel worden van de 2e economie van Westland, drank, eten, koffie en taart (en toerisme). Goed voor de alsmaar dikker wordende Westlander, obesitas juicht, diabetes en de dokter ook... Intussen oreert de gemeente dat we de wereld gaan redden met ons gezonde voedsel, eet meer groenten en fruit, hoe heerlijk tegenstrijdig kan het zijn. Je vraagt je af waar de belangen liggen.

Er komen op beide pleinen nieuwe bomen en terrassen en vooral nieuwe bestrating en sfeerverlichting, gezellig... Mooi toch!
Nieuwe bomen, zeker nodig op het Marktplein, we gooien wel eerst de dure leilindes van het Wilhelminaplein weg of verplanten ze voor een fortuin, met kans op dood gaan en veel extra kosten (ondergrondse voorzieningen). Ook het Havenplein wordt gelijk verandert, ook daar zullen bomen weg moeten. De Raad en het College hebben geen benul van bomen en wat er nodig is om ze in een stenen omgeving te kunnen laten groeien. Beide pleinen moeten per boom een ondergrondse voorziening krijgen van minstens 10 meter doorsnede en 80 tot 100 cm diep. Daar zijn speciale systemen voor zodat de wortels de kans krijgen te groeien in speciaal boomsubstraat en met ondergrondse beluchting. Boomspiegels zouden ideaal zijn, maar op een plein kan je dat schudden. En gelijk dikke hoog opgekroonde bomen planten is ook vet duur, maar dan heb je wel sneller een groen pleindak. Duurt toch nog minstens 15 jaar overigens.

Die ondergrondse werkzaamheden, verleggen van leidingen en kabels en de boomvoorzieningen maken neemt het grootste deel van het budget. En dan moet je uiteraard de bomen nazorg geven anders kan je het geld beter gelijk aan een goed doel geven, ik weet wel wat. 3 miljoen, we zullen zien of het er 6 worden! Het is het geld dik waard want bij juiste keuzen kunnen bomen honderden jaren oud worden, een prima verdienmodel dus.



Plan Wilhelmina- en havenplein

CDA oreerde in de vergadering van 15 juni; hoe moet dat straks, als het regent druppen de bomen, er komt luis in en soms een familie spreeuwen... HELP! Aantoonbaar geen enkel benul van bomen en natuur. En ja, de Raad is wel het wijste orgaan in Westland zeggen ze.

Als deelnemer aan het participatietraject ergert het mij ook dat fietsers opnieuw geen aandacht krijgen. De heilige koe gaat voor. De wethouder vindt fietsen maar rommelig dus ongewenst. In Naaldwijk mag je nergens in het centrum fietsen, maar iedereen doet het, alhoewel soms een vette bekeuring het gevolg is. Parkeerplekken voor je fiets zijn er nauwelijks en beveiligde voor je dure e-bike helemaal niet. Parkeren van het autovolk gaat voor. En hoe humoreus, waarom geen parkeergarage onder het nieuwe gemeentehuis, of onder het AH plein met een Greenparck er op of zo, of een ondergrondse laag en een bovengronds met bovenop een park? Of AH gewoon weg van die plek, is nog beter. Naar de buitenkant van het dorp misschien?


Plan Marktplein.

Het denkwerk is telkens gericht op de korte termijn en men neemt losse besluiten, er is geen integrale visie en samenhang in plannen. Ik vrees dat ze het nooit leren. Waarom niet in een duurzame samenhang zoals onder de vlag van NLGreenlabel? Weer een gemiste kans. Het lukt maar niet in Westland om echt stappen naar een duurzame economie en samenleving te maken. Ik denk dat het ze geen ene moer kan schelen.

Westland zegt duurzaam te willen worden, bluft daarmee, maar geef dan voorrang aan openbaar vervoer en de fietser. Helaas niet zo sexy voor het college als protserige milieu verziekende heilige koeien! De fietsersbond staat aan de zijkant, waar waren ze in het overleg? Mijn roep daarvoor bij de denkploeg werd niet gehoord, iedereen was met het eigen belang bezig, uiteraard. Harmonie met fietsen door het centrum en goede fietsparkeermogelijkheden maken Westland een stuk duurzamer en leuker. Kom op Westlanders en gemeenteraad pak deze kans!

Excuus voor de slechte foto's. maar de presentatiekwaliteit in de Raad was super slecht.

Wilt u het document NLGreenlabel voor een duurzaam Westland lezen stuur een mail naar aad.fleur@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.