Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland en Westlandse politiek. Een opinie of een persoonlijk verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, zorg, de bomen e.d. Bewustwording en verantwoording nemen is reden van deze weblog. Daarbij mag satire en/of humor een rol spelen.

31 mrt. 2016

Verkeerplan Naaldwijk een groot vraagteken!



Trots kondigt het college in Het Hele Westland van 3o maart 2016 aan dat ze met een nieuw verkeersplan Naaldwijk komt. 
Maar is dat plan een goed plan?

De gemeente wil een rotonde bij de Patijnenburg en een extra opgang naar de parkeergarage van de Tuinen. En als klap op de vuurpijl een Dynamisch verkeerssysteem met elektronische borden welke aangeven waar er nog plek is, dat is mooi, maar is het realistisch? Gaat het om alle parkeerplekken rond het centrum of alleen die in de parkeergarage?

Nu ben ik geen afgestudeerde verkeersdeskundige, maar een normaal denkend mens kan geen vertrouwen in dit plan hebben, dat primair is bedacht om de nog te bouwen super megasupermarkt een betere toegang te verlenen. Of die supermarkteigenaar meebetaalt is onduidelijk; het is als uiteraard altijd de burger die betaalt.

Nu zijn er enkele momenten welke je als verkeersprobleem mag duiden. Dat is in de ochtend en in de middag als de rotonde Zuidweg door schoolkinderen bijna vast staat en er files zijn op de Kruisbroekweg en de Secretaris Verhoeffweg. De Kruisbroekweg is al een rampenweg en die wordt nog drukker.
De Patijnenburg staat soms tijdelijk vast als er toestroom is van auto's die naar het parkeerdak van de Tuinen willen. De slagboom veroorzaakt die opstopping. De tijd die men verliest in de opstopping betreft slechts 5 tot 10 minuten...
Maar ja, in onze haastwereld is dat natuurlijk vreselijk lang!

Wat zijn de gevolgen van de plannen?
Ik voorzie door de bouw van de megasupermarkt een toename, zoals men zelf zegt van ca. 25.000 extra bezoekers per week (20.000 auto's) naar die kant van het centrum. De gevolgen zijn dramatisch. Het verkeer op de Kruisbroekweg en de Secretaris Verhoeffweg komt verder vast te staan, de rotonde Zuidweg wordt een onmogelijke hindernis. De uitgang van de wijk Galgeblok naar de Anjerlaan is nu al een drama en levensgevaarlijk, het wordt onmogelijk daar nog over te steken zonder je leven te riskeren. Ook de problemen verderop aan de Secretaris Verhoeffweg en de kruising Van der Hoevenstraat/PrinsBernhardstraat wordt nog onmogelijker dan nu doordat er veel meer verkeer op de Van der Hoevenstraat komt. De hele omgeving komt dus verder onder druk te staan, het plan van de wethouder heeft daar geen oog voor.
Dit staat nog los van de autonome verkeerstoename door groei van de bevolking. Op meerdere punten wordt het probleem veel groter dan het al is en daar geeft het plan geen oplossing voor.

Integraal denken is dus moeilijk
Je zou verwachten dat als je aan een verkeersplan voor het centrum Naaldwijk denkt, de wethouder komt met een integraal plan dat het hele centrum omvat, dus ook van de kant van de Verdilaan en andere invalsplekken.
Parkeren dient te worden gespreid over alle zijden van het centrum en misschien is het beter om aan de kant van de Verdilaan een parkeergarage te bouwen.
En maak dan gelijk maar parkeren niet meer gratis, maar bijvoorbeeld 1 Euro per uur met een maximum van 10 Euro per 24 uur. En de eerste 2 of 3 uur gratis, dan kan die tas wel vol boodschappen zitten.

Samenvattend
Dit is weer zo een los staand besluit van de gemeente en weer wordt er niet integraal naar een alomvattende oplossing gezocht voor het hele parkeer- en verkeersprobleem van het centrum Naaldwijk.
Kosten van de rotonde voor de supermarkt 864.500 Euro excl. btw en exclusief overige kosten, eerdere rapporten, kosten van ambtenaren, dus alles samen heel veel meer dan 1 miljoen. En of het elektronisch parkeersysteem al in die kosten zit is onduidelijk. Dat geld moet worden geleend en komt bovenop de schuldenberg van de gemeente waardoor de schuld per inwoner verder toe neemt. Dat is niet erg als het maar tot oplossingen leidt en de economie versterkt.

Enne.. duurzaamheid speelt weer geen rol en aan fietsers wordt nog steeds niet gedacht, alleen het heilige blik moet allemaal het centrum van Naaldwijk kunnen binnenrijden, vaak met maar 1 persoon in de auto.
Een levendiger centrum is het resultaat van dit briljante denkwerk, aldus de gemeente!
En op het reclamebord van de te bouwen Rentmeesterappartementen (het drukste plekje van Naaldwijk) staat, ''Wonen vlak bij de winkels, ver weg van de drukte''... De meest humoristische slogan ooit!

Dat wethouder Theo Duijvestijn zegt dat met zijn plan de bereikbaarheid van het centrum van Naaldwijk aanzienlijk zal verbeteren en ook de verkeersveiligheid zal verbeteren is dus politieke en bestuurlijke onzin.
Maatregelen die direct effect sorteren: de Kruisbroekweg en de Secretaris Verhoeffweg afsluiten voor doorgaand vrachtverkeer, geen megasupermarkt in het hart van Naaldwijk, maar deze naar de buitenkant brengen. De slagboom bij de oprit van de Tuinen weg en een elektronisch betaalsysteem invoeren, dat bestaat al jaren in Amerika, dan kan je gewoon door rijden. Meer ruimte voor fietsers en openbaar vervoer. 

En als veel automobilisten nu eens met de fiets komen, is het probleem ook opgelost. En natuurlijk moeten ondernemers en hun personeel hun eigen auto eindelijk eens buiten het centrum gaan parkeren. Laat de gemeente voor een extra parkeerterrein buiten het centrum zorgen. 5 minuten lopen naar je werk of de winkel is geen straf en nog gezond ook. Een plek hiervoor zou de oude Dalton mavo zijn... Zelfs een ondergrondse met woningen er bovenop zou daar plek kunnen vinden of misschien op de plaats van de Pijletuinen.

Dus niet Naaldwijk's centrum nog verder uitbouwen, maar streven naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Leefkwaliteit en duurzaamheid vergroten door meer te vergroenen en fietsen stimuleren. En nodig moet er ook meer openheid komen over het hele bouwproject in het centrum en de gevolgen daarvan voor het hele centrumhart van Naaldwijk en dat is niet mis...

AvU 3103-2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.