Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland en Westlandse politiek. Een opinie of een persoonlijk verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, zorg, de bomen e.d. Bewustwording en verantwoording nemen is reden van deze weblog. Daarbij mag satire en/of humor een rol spelen.

11 aug. 2015

Fietstunnel Westerlee een baggerboel



Fietstunnel Westerlee een baggerboel
Aad van Uffelen 3 augustus 2015

Afgelopen week stond het nieuwe fietstunneltje bij Westerlee onder de bagger, het was glad en gevaarlijk. In de krant stond dat de gemeente na de vakantie gaat onderzoeken wat er aan de hand is. Hierbij de feiten op een rijtje. Wat is er aan de hand?

Er zijn 2 tunneltjes, een gaat naar de Lier en de ander naar Maasdijk.
De wanden van het tunneltje naar de Lier zijn stijl en zijn toch toch bekleed met Sedummatten. Mooi toch! We willen groen zult u zeggen. Maar de feiten zijn dat zij die dit hebben geadviseerd en/of aangelegd blijkbaar niets van Sedumplanten en planten in het algemeen weten.

Het blijkt dat de schuine wanden van beton zijn. Daar overheen is een laag gronddoek bevestigd en daarop zijn dunne Sedummatten bevestigd. Met spijkers is een en ander vast gezet zodat het niet kan weg glijden. U denkt, goed gedaan... Ik zeg u, dommer dan dit is niet mogelijk en waarom dan niet...
Tunnel naar de Lier
Tunnel naar de Lier
       

Sedumplanten worden veel voor groene dakbedekking gebruikt, in mijn bedrijf Prachtgroen deden wij dat. Ze verlangen minimaal 7 cm substraat om te kunnen groeien, 10 tot 12 cm is beter omdat hoe dunner de substraatlaag hoe sneller het uitdroogt en hoe vaker je bij droge perioden water moet geven. Op een droge ondergrond zoals deze betonhelling kan een Sedummat nooit groeien want die is maar een paar cm. dik. En die droogt met zonnig weer in een dag al uit.

Met de regen is een groot deel van het substraat in de matten er uit gespoeld wat de bagger op het fietspad veroorzaakte. Ook de Sedumplantjes laten dan los en spoelen ook mee met als gevolg al veel kale plekken. Een deel van de matten is al van de helling gegleden.


Sedummat op gronddoek
Weggespoelde sedum en substraat.




Alles laat los en glijdt weg.

 













Dit tunneltje blijkt wel een schuine kleiondergrond te hebben, in ieder geval op de prikpunten. Maar ook hier is de keuze voor Sedummatten ongelukkig. En mede omdat er ook hier gronddoek is geplaatst en daarop de matten. De wortels daarvan groeien echt niet door het gronddoek heen. Als men daar vezelmat had gelegd, of vochtdoek, dan was er nog een kans op groei. Maar dan nog zal water moeten worden gegeven want die schuine kleilaag droogt snel uit.
 
Men heeft ook niet gedacht aan de krimp van de matten en dat is nu al zichtbaar. Die kieren groeien nooit meer dicht. En verder zijn vogels gek op de kokosvezels in de matten en zullen die enthousiast proberen te verwijderen als de broedtijd aanbreekt.
Verder blijft Sedum door de schuine stand constant vervuiling geven, dus opruimkosten.
 
 
Tunnel naar Maasdijk.
Matten krimpen.




Deze tunneltjes zijn waarschijnlijk van de Provincie. Maar als de gemeente Westland, of provincie, want van wie is dit tunneltje, de wanden levend groen willen hebben dan is plasticgras de enige optie, maar ook dat vind ik waanzin. Beter is het beton glad afwerken en zo laten.

De verspilling van het aanbrengen van Sedummatten die nooit kunnen groeien op die betonhelling, is enorm en dan is het nog niet klaar, want opruimen en wat anders doen kost opnieuw veel geld.
Je mag wel zeggen opnieuw een flinke misser die ons burgers veel geld kost. 

Helaas is er nooit iemand aansprakelijk. De politiek kan doen wat ze wil, gaat het fout, so what!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.