Fietstunnel Westerlee
een baggerboel
Aad van Uffelen 3 augustus 2015
Afgelopen week stond het nieuwe fietstunneltje bij Westerlee
onder de bagger, het was glad en gevaarlijk. In de krant stond dat de gemeente
na de vakantie gaat onderzoeken wat er aan de hand is. Hierbij de feiten op een
rijtje. Wat is er aan de hand?
Er zijn 2 tunneltjes, een gaat naar de Lier en de ander naar Maasdijk.
De wanden van het tunneltje naar de Lier zijn stijl en zijn toch
toch bekleed met Sedummatten. Mooi toch! We willen groen zult u zeggen. Maar de
feiten zijn dat zij die dit hebben geadviseerd en/of aangelegd blijkbaar niets
van Sedumplanten en planten in het algemeen weten.
Het blijkt dat de schuine
wanden van beton zijn. Daar overheen is een laag gronddoek bevestigd en daarop
zijn dunne Sedummatten bevestigd. Met spijkers is een en ander vast gezet zodat
het niet kan weg glijden. U denkt, goed gedaan... Ik zeg u, dommer dan dit is
niet mogelijk en waarom dan niet...
Tunnel naar de Lier |
Tunnel naar de Lier |
Sedumplanten worden veel voor groene dakbedekking gebruikt, in mijn bedrijf Prachtgroen deden wij dat. Ze verlangen minimaal 7 cm substraat om te kunnen groeien, 10 tot 12 cm is beter omdat hoe dunner de substraatlaag hoe sneller het uitdroogt en hoe vaker je bij droge perioden water moet geven. Op een droge ondergrond zoals deze betonhelling kan een Sedummat nooit groeien want die is maar een paar cm. dik. En die droogt met zonnig weer in een dag al uit.
Met de regen is een groot deel van het substraat in de
matten er uit gespoeld wat de bagger op het fietspad veroorzaakte. Ook de Sedumplantjes
laten dan los en spoelen ook mee met als gevolg al veel kale plekken. Een deel
van de matten is al van de helling gegleden.
Sedummat op gronddoek |
Weggespoelde sedum en substraat. |
Alles laat los en glijdt weg. |
Dit tunneltje blijkt wel een schuine kleiondergrond te hebben, in ieder
geval op de prikpunten. Maar ook hier is de keuze voor Sedummatten ongelukkig.
En mede omdat er ook hier gronddoek is geplaatst en daarop de matten. De
wortels daarvan groeien echt niet door het gronddoek heen. Als men daar
vezelmat had gelegd, of vochtdoek, dan was er nog een kans op groei. Maar dan
nog zal water moeten worden gegeven want die schuine kleilaag droogt snel uit.
Men heeft ook niet gedacht aan de krimp van de matten en dat is nu al
zichtbaar. Die kieren groeien nooit meer dicht. En verder zijn vogels gek op de
kokosvezels in de matten en zullen die enthousiast proberen te verwijderen als
de broedtijd aanbreekt.
Verder blijft Sedum door de schuine stand constant vervuiling geven, dus opruimkosten.
Verder blijft Sedum door de schuine stand constant vervuiling geven, dus opruimkosten.
Tunnel naar Maasdijk. |
Matten krimpen. |
Deze tunneltjes zijn waarschijnlijk van de Provincie. Maar als de gemeente
Westland, of provincie, want van wie is dit tunneltje, de wanden levend groen
willen hebben dan is plasticgras de enige optie, maar ook dat vind ik waanzin.
Beter is het beton glad afwerken en zo laten.
De verspilling van het aanbrengen van Sedummatten die nooit
kunnen groeien op die betonhelling, is enorm en dan is het nog niet klaar, want
opruimen en wat anders doen kost opnieuw veel geld.
Je mag wel zeggen opnieuw een flinke misser die ons burgers veel geld kost.
Je mag wel zeggen opnieuw een flinke misser die ons burgers veel geld kost.
Helaas is er nooit iemand aansprakelijk. De politiek kan doen wat ze wil, gaat
het fout, so what!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten