Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

maandag, augustus 18, 2014

Gemeenten verzamelen Taxus snoeisel voor kankermedicijn

Taxus baccata voortaan naar de gemeente brengen voor een medicijn tegen kanker.

In Westland staat op de gemeentewerf in Naaldwijk een kist waar je het Taxus snoeisel in kan gooien.



Mijn snoeisel is dus al op de goede plek aangekomen, vorige week in de kist gedaan.

|Het snoeisel moet binnen 24 uur na het snoeien opgehaald worden en bij een bedrijf worden gedroogd, anders gaat de taxol verloren. Bij de kruidendrogerij wordt het afval van de taxusplant fijngemalen, gedroogd en verpakt. Of dit ook bij alle gemeenten gebeurt weet ik niet.

In Brabant rijdt zelfs een Taxus bus die het snoeisel bij je thuis komt ophalen.

Opvallend is dat het spul daarna naar China gaat waar de taxol eruit gehaald wordt en pas dan kan er een medicijn van gemaakt worden. Ik vroeg mij af of dit niet in Nederland kan?

Hoe dan ook breng voortaan Taxus snoeisel naar de gemeente en help hiermee misschien een kankerpatient.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.