Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

woensdag, oktober 09, 2013

Reislandschap op zijn kop?


Artikel nr 2   (Lees ook nr 1 hieronder)   9 oktober 2013
Reislandschap op zijn kop?
Het faillissement van OAD heeft grote gevolgen voor de klant en de mensen die in de reiswereld werken. Alles gaat op zijn kop en het volgende vergezicht dient zich aan:


Internet wordt nog belangrijker en daar kunnen vooral kant en klare pakketten in allerlei variaties worden geboekt. Een supermarkt waarin prijsvechters elkaar beconcurreren met steeds lagere prijzen en steeds minder service en kwaliteit. Boeken en niet zeuren! Producten zonder enige toegevoegde waarde dus. Boekingssystemen worden beter, gemakkelijker en dus zullen mensen deze weg al snel kiezen voor simpele vakanties of voor een kant en klare reis.

Daarnaast, en dat zie je aan het supermarktconcept van D-reizen bijvoorbeeld, zullen de resterende reiswinkels vooral dezelfde gemaksproducten verkopen als op Internet, met nog misschien enkele aanvullingen. Binnenkomen, boeken en zo snel mogelijk weer naar buiten, want de verkoopster moet een hoog omzetdoel halen. Veel productkennis en eigen reiservaring hoef je niet te verwachten van die verkoopsters. Zij werken nu al voor een bodemsalaris en vakkennis eisen is dan onmogelijk. Deze winkels hebben natuurlijk weinig toekomst.

En er is beslist ruimte voor Zelfstandige Reisverkopers, mensen die vanuit hun huis klanten adviseren of met hun laptop naar de klant toe gaan. Het is te verwachten dat in deze tak van sport de echte gedreven deskundigen  zullen opereren, mensen die zeer gemotiveerd en kundig de moeilijkste combinatieproducten kunnen samenstellen en klanten hierover kunnen adviseren. Zij zullen hiervoor wel een hogere marge moeten krijgen en misschien ook voor de service moeten laten betalen. Maar de klant die een speciaal maatwerkproduct wil heeft dan ook wat. Het vak zo uitoefenen eist veel van de persoon in kwestie want men is dus altijd aan het werk en bereikbaar.

Of er nog reiswinkels zullen bestaan die dit ook zo oppakken is te betwijfelen, misschien een beperkt aantal met 1 of 2 specialisten. Vooralsnog zijn er natuurlijk ook gangbare reiswinkels die nog wel enige service en specialisme bieden, maar hoe lang nog?

Het hierboven geschetste beeld wordt  m.i. snel werkelijkheid. Dat de reiswereld hiermee op zijn kop staat en een nieuwe invulling moet zoeken is helder. In hoeverre de klant hiermee gelukkig zal zijn is de vraag. Feit is dat door keiharde prijsconcurrentie met bodemprijzen de reiswereld zichzelf in de voet heeft geschoten!

Aad van Uffelen
Naaldwijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.