Artikel nr 1 Hoera of Drama voor Globe?
Als partner van
een zeer ervaren reisagent die al 42 jaar dit vak met ongelofelijke
betrokkenheid, veel plezier en deskundigheid uitoefent, voel ik mij geroepen
hier eens een ander geluid te laten horen dan al die vage hoerageluiden van
D-reizen, curatoren en anderen. Natuurlijk is het fijn dat er een koper is voor
Globe, maar het is niet alles goud dat blinkt!
Dus men wil reisspecialisten voor een minimale betaling met maximale specialistische kennis, inzet en kwaliteit. Dat is slim gespeeld van D-reizen en dom van de curatoren. Alhoewel, D-reizen lijkt nu de winnaar, maar kan wel eens de verliezer worden!
De FNV stelt dat
een doorstart geen overname is en dat bij een overname de huidige
arbeidsvoorwaarden zijn gewaarborgd en bij een doorstart niet. Alleen de CAO
geldt altijd…
Dat is een slimme juridische truc om personeel goedkoper terug te kunnen aannemen door de koper, in dit geval D-reizen. Want voor mij is het geen doorstart, maar gewoon koop. Naam en logo en alle voorwaarden verdwijnen evenals het winkelsysteem, dus is het geen doorstart. Via juridische haarkloverij zal mij wel tegenspreken, want het gaat tenslotte alleen om geld en gewin. Ik vraag mij ook af waar in het hele proces de ondernemingsraad van OAD is geweest?
Dat is een slimme juridische truc om personeel goedkoper terug te kunnen aannemen door de koper, in dit geval D-reizen. Want voor mij is het geen doorstart, maar gewoon koop. Naam en logo en alle voorwaarden verdwijnen evenals het winkelsysteem, dus is het geen doorstart. Via juridische haarkloverij zal mij wel tegenspreken, want het gaat tenslotte alleen om geld en gewin. Ik vraag mij ook af waar in het hele proces de ondernemingsraad van OAD is geweest?
Globe personeel is
ontslagen en kan dus open solliciteren op de eigen of een andere baan bij
D-reizen. Maximaal schaal 4 lijkt daarbij het salaris te worden voor bijna
iedereen. Dit staat gelijk met het loon van een schoonmaakster… zie dit voorbeeld en vergelijk het
schaaleinde, dat is om te treuren:
Reisverkoopster
functie 4 (D-reizen) is specialist, ouder dan 22 met ervaring per maand bruto
Bruto
per maand 1458 euro met uitloop tot 1980
euro per maand. (nog een tientje per uur bruto, echt een lachertje.)
Schoonmaakster
specialist loongroep 2 (is enigszins vergelijkbaar) ouder dan 22 en minimaal 7
jaar ervaring bruto per maand 1865 euro
met uitloop tot 1957 euro per maand
Dus men wil reisspecialisten voor een minimale betaling met maximale specialistische kennis, inzet en kwaliteit. Dat is slim gespeeld van D-reizen en dom van de curatoren. Alhoewel, D-reizen lijkt nu de winnaar, maar kan wel eens de verliezer worden!
Zeker de ervaren,
vaak wat oudere mensen die ook hoger in de salarisschaal zitten worden hierbij
weer de dupe. Mensen die lang in de branche werken hebben veelal groot
vertrouwen bij de klanten en bezitten zeer veel vakkennis en specifieke
ervaring, vaak zijn het ook kantoormanagers van een reisbureau die ook veel
management en organisatorische kwaliteiten moeten hebben en een team kunnen
aansturen. Vallen ze niet uit de boot vanwege leeftijd of een nu wat hoger
salaris, dan zijn ze vast te oud. Als ze al een baan krijgen aangeboden dan
zullen ze wellicht weer flink moeten inleveren en komen daarmee ongeveer op een
minimum loon uit, net als anderen in schaal 4.
Toen OAD de
reizen van de Rabobank overnam in 2003 moest personeel dat mee ging ook al ca.
30 % inleveren en nu dus weer. Dat noem ik niet rechtvaardig en eigenlijk
misdadig en diefstal. OK zo goed als bij de bank was het nergens, maar ik vind
wel dat de reiswereld zeer laag betaald en zeer veel eist van de mensen. Men
verwacht naast maximale inzet, slimheid, accuratie, vakkennis en eigen
reiservaring ook steeds meer een 7-daagse 24-uurs flexibiliteit. En bij
D-reizen moeten ze ook nog eens actief mensen gaan vertellen dat ze hun persoonlijke
reis assistent zijn. Nu ik kan zeggen dat waar ik woon men daar niet van gediend
is. In een tijd waarin men alles bijna overal kan kopen en waar klantenbinding
zoals vroeger een zeldzaamheid wordt, wekt alleen al het idee agressie op.
D-reizen zou er
goed aan doen om de klantenbinding die door de deskundige Globe medewerksters
is opgebouwd zorgvuldig te koesteren en niet met het badwater weg te gooien.
Doen ze dat wel dan is D-reizen misschien wel de volgende die failliet gaat.
Per slot kunnen de mensen ook nog zelfstandig reisverkoper worden of aardige
combinaties zelf bedenken, klanten hebben ze en een goede naam ook!
De reiswereld heeft de afgelopen jaren een enorme misrekening gemaakt en brengt zichzelf alleen maar verder in de problemen. Ik bedoel dat de marges belachelijk laag zijn tussen 0 en 10 % bruto. Alsmaar goedkoper en op prijs concurreren is allang gebleken alleen maar verliezers te kennen. Maar in de reiswereld heeft het ouwe en dik betaalde management dat nog niet ontdekt helaas. Roepen dat de klant alleen maar ‘’nog’’ goedkoper wil is flauwekul. De reisorganisaties zijn in een voortdurende prijzenslag verwikkeld en dat is dodelijk voor de branche. Naast slimme reisverkoopsters heeft de branche nog veel meer noodzaak slimme managers te krijgen…
De reiswereld heeft de afgelopen jaren een enorme misrekening gemaakt en brengt zichzelf alleen maar verder in de problemen. Ik bedoel dat de marges belachelijk laag zijn tussen 0 en 10 % bruto. Alsmaar goedkoper en op prijs concurreren is allang gebleken alleen maar verliezers te kennen. Maar in de reiswereld heeft het ouwe en dik betaalde management dat nog niet ontdekt helaas. Roepen dat de klant alleen maar ‘’nog’’ goedkoper wil is flauwekul. De reisorganisaties zijn in een voortdurende prijzenslag verwikkeld en dat is dodelijk voor de branche. Naast slimme reisverkoopsters heeft de branche nog veel meer noodzaak slimme managers te krijgen…
Ik wens alle
Globe reismedewerksters veel sterkte en moed de komende tijd, ik hoop dat ze
een leuke nieuwe uitdaging vinden en leuk werk voor een fatsoenlijk salaris, al
dan niet in de reizenbranche.
Aad van Uffelen
4 oktober 2013
4 oktober 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten