5 december 2012
Onderstaande tekst komt uit mijn boek: bloemschikken voor de winterse feestdagen; uitg. Terra. copoyright Aad van Uffelen
Over St.Nicolaas zijn vele verhalen in omloop. Het Sint Nicolaasfeest (6 dec.) is van oorsprong een christelijk feest, zij het dat er ook heidense elementen in zijn verweven. De historie vertelt dat de Sint een samengaan is van twee vroegchristelijke bisschoppen: Nicolaas van Myra en Nicolaas van Pinosa. Onze St.Nicolaasviering is vooral gebaseerd op de Sint van Myra.
Waarschijnlijk is hij in 270 in Patara in Lyci (dat toen Grieks was) geboren. Lyci was een vroegchristelijk handelsstaatje en lag aan de Middellandse Zee. Nicolaas werd later bisschop van Myra, dat daar dichtbij ligt. Lyci werd later Turks en daarmee islamitisch gebied. St.Nicolaas stierf rond 342. Omdat zijn tombe in islamitische handen viel besloten zijn vereerders uit Bari in Zuid Italië (Bari was in die tijd Spaans) zijn overblijfselen te ontzetten. In 1087, op 9 mei, werden zijn resten in Bari ingehaald; al snel daarna werd Bari een beroemde handelsstad. Een prachtige kerk werd het middelpunt van de Nicolaasverering in de R.K.kerk.
St.Nicolaas werd
beschermheilige voor zeevaarders, schepen, kooplui en bankiers.(dat laatste is
nu wel wrang door alle misstanden bij banken…) Tevens was hij bekend als
huwelijkskoppelaar en kinderweldoener. St.Nicolaas in vele landen bekend en
vereerd, zij het dat dit op nogal verschillende wijze gebeurt. Zo is hij de
hoogste heilige in Rusland. Velen dragen daar op reis een kleine icoon van hem
bij zich. In Bari worden jaarlijks nog St.Nicolaas processies gehouden.
In Nederland en België
zijn vele kerken aan St.Nicolaas gewijd, vooral rondom het IJsselmeer en bij
plaatsen aan het water. Dat de Sint een flexibel man is, bewijst het gegeven
dat hij zich door de eeuwen heen overal gemakkelijk heeft aangepast aan de
plaatselijke situatie.
In Nederland en Noord‑Europa
vormden ook de Germaanse winterfeesten een voorloper van St.Nicolaas.
Ter illustratie het
volgende. De Germaanse god Wodan reed door het luchtruim op een wit achtbenig
paard dat Sluipsnel heette. Dit paard vormt het verstand, gericht op het
bovenzinnelijke. Wodan droeg een grote hoed, symbool van het hersendenken en
hij had een wijde mantel om, als symbool van de allesomvattende Ik‑kracht.
Zijn grauwe baard tekende Wodans macht; zijn speer (ga snel, de trefzekere
gedachte) hield hij in zijn hand. Omdat het midwinterfeest was, zag men in
Wodan tevens de brenger van het licht. Hij strooide noten en dingen door de
schoorsteen. De mensen stemden hem gunstig door voer voor het paard buiten te
zetten en brachten de god een offerdier. Het hedendaagse suikergoed en varkens
van marsepein herinneren daaraan. Wodan was god van storm en oorlog; zijn
echtgenote Freyda was godin va- vruchtbaarheid, het huis en het huwelijk.
De Germanen kenden vele
goden; de nadruk lag bij hen op de natuur. Zo kenden zij heilige wouden, bomen
e.d.
Zwarte Piet komt bijna
uitsluitend in Nederland voor. Men dacht in de Middeleeuwen dat dit een neger
was. Sint had een helper die hij overheerste (zoals de blanken de zwarten
overheersten). Piet strafte met de roede en de zak« Wodan had echter ook een
knecht, Rupert.
In Nederland is het
St.Nicolaasfeest een gezellig feest van vooral plezier, gedichten en geschenken.
Taai‑taai, speculaaspoppen, marsepeinen harten, het zetten van de schoen met
voer voor het paard e.d. herinneren ons aan de heidense gebruiken.
Ook
vruchtbaarheidssymbolen uit Spanje leven nog voort zoals: zuidvruchten en
sinaasappels (o.a.in België nog in gebruik). Pepernoten werden ook wel aan
kinderloze echtparen gegeven. De feitelijke kerkelijke viering van St.Nicolaas
is op 6 december. Zoals bij zovele feesten wordt de vooravond van de feestdag
erbij betrokken; dus vieren wij St.Nicolaas op 5 december ‘s,avonds.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten