Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

maandag, juni 20, 2011

Zonenergie, is informatie wel objectief?

Zonpanelen op huis, hoeveel rendement?
Zelf heb ik al een aantal jaren 4 zonpanelen 600 Wp op mijn huis. Die leveren per jaar ca. 550 Kwh stroom. Omdat ik een oude stroommeter heb die terugdraait als je teveel stroom opwekt, is het gunstig zonenergie te hebben.
Er is nu ook een regeling van saldering waarbij je de teveel geproduceerde stroom teruglevert aan je energiebedrijf. Maar dat moet je wel melden... 3000 tot 5000 Kwh kan je salderen, wat dus wordt verrekend met het totaalgebruik van je stroom. Die regelingen zijn wel aan verandering onderhevig. Dus niets is zeker. Je moet ook een electriciteitsmeter hebben die de teruglevering registreert.
In de informatie van nieuwbouwhuizen zoals de Hoogheyd in Naaldwijk, staat dat men 6 panelen op het huis plaatst en dat dit 30 % van de jaarlijke stroomkosten scheelt. Ik geloof dat niet. Een gemiddeld huis verbruikt 3500 Kwh stroom per jaar of meer. 6 zonpanelen brengen je tussen 6 x 125 a 150 wp = dus 750 tot  900 Kwh per jaar bruto, wat netto minder is, zeg 800 kwh. Dat is dus nooit 1/3 van je stroomgebruik. (Er zijn overigens ook 180Wp panelen)
Verder heb je te maken met de investeringskosten, onderhoudskosten en afschrijving, eventueel nog verzekering. En bij een flinke installatie moet je een aparte group in de meterkast laten aanleggen.

Zonder subsidie duurt het lang voor je de kosten er uit hebt en aan de winst bent. Het is dus ook niet zomaar te zeggen dat je met 6 paneeltjes 30 % stroomkosten bespaart... Ik denk dat je daar lang niet aan komt.
Makelaars geven nu juist meestal niet dit soort informatie aan de koper... Ik zou als koper heel precies willen weten hoe de feiten liggen en een gedetailleerde kostenberekening willen zien. Bij de verkoop van Hoogheyd in Naaldwijk heb ik gerede twijfels over de juistheid van de informatie.


Ik zou trouwens liever het hele dak volleggen zodat je per jaar ca. 3000 tot 4000 kwh stroom kan produceren. Het duurt dan ca. 10 a 12 jaar voor je de hele installatie er uit hebt. Daarna heb je gratis stroom, op onderhoudskosten na natuurlijk.
Panelen worden per jaar wel goedkoper, dus een goed moment kiezen om een installatie aan te leggen is ook wel handig.
De positie van het dak is ook van belang, zuidelijk gelegen en bij een schuin dak ca. 30 graden helling is essentieel.
Blijft altijd dat zonenergie goed is voor het milieu. Ik overweeg mijn hele dak vol te leggen... Als ik een groepje mensen bijeen kan krijgen doen we het samen, is nog goedkoper ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.