Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

zondag, juni 05, 2011

Hoeveel bomen kapt Westland?

Vraagstelling: Hoeveel bomen worden jaarlijks in de gemeente Westland gekapt?

Dat is een lastig te beantwoorden vraag. Ik houdt mij al vele jaren bezig met natuur, milieu en groen, maar kan het precieze antwoord niet geven. Wat ik wel weet is het volgende:

Het aantal afgegeven kapvergunningen was voor week 21 van 2010 totaal 48
Voor week 22 waren dat er 49. Het gemiddelde is dus afgerond 49 per week.
Dit maal 52 weken zou dus 2548 kapvergunningen zijn.
Tel hierbij op een aantal illegaal gekapte bomen waarvan ik schat dat het er veel meer zijn.
Dus is het redelijk aan te nemen dat per jaar in Westland ca. 5000 bomen worden gekapt.

Hoeveel bomen worden hiervoor terug aangeplant? Ook dat is onbekend, maar het zijn er heel veel minder, dat is zeker.
Laten we een schatting maken dat de helft wordt terug aangeplant, dan blijft een verlies aan bomen per jaar van 2500 bomen toch een enorme aderlating.
De gemeente Westland is al de minst groene gemeente van Nederland dus elke boom minder is een klein drama.

In nieuwbouwwijken worden bijna geen bomen aangeplant. En als er bomen komen dan zijn het vaak smal groeiende soorten of soorten die heel langzaam groeien dus daar wordt een wijk ook nooit groen van. Parken worden in nieuwbouwwijken ook niet aangelegd.
Rest mij te constateren dat het weinige groen aan bomen dat we in Westland hebben per jaar minder wordt. En dat is geen goed vooruitzicht voor de leefbaarheid.
Groene straten zorgen voor koelte, zuurstof en een vochtige lucht. En de bomen halen ook nog eens CO2, fijnstof en NOx uit de lucht.

Een mooi voorbeeld van een groene straat is de FransHalsstraat in Monster.
Een heerlijk koele straat bij warm weer. Gezond en rijk aan zuurstof. Fijn om te spelen voor kinderen. Goed voor een koele auto en de lak van je huis gaat 2 x zo lang mee...








Een voorbeeld van een kale straat is de Noordkaper in Naaldwijk. Dergelijke kale omgevingen noem ik een steenwoestijn. Hier is het gemiddeld 6 graden warmer dan in een straat met grote bomen.







We zouden moeten willen dat bomen de status van beschermd krijgen. En wij burgers zouden ons bewuster moeten zijn van het belang van in een zeer groene wijk te wonen. Je gezondheid vaart er wel bij. Bomen moeten weer de plaats in ons leven krijgen die ze al in de oudheid hadden...
De slogan ''Red de bomen'' is nog zo gek niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.