Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

dinsdag, maart 09, 2010

Spannende tijden

Wat gebeurt er na de verkiezingen. Er is een heel mooie uitslag van Westland Verstandig en dan? Eerst merk je dat er heel veel felicitaties zijn, mensen die op de partij hebben gestemd in de hoop op verandering. Mensen mailen je en de een wil dit en de ander wil dat! Intussen is het vergadercircus op volle toeren. Gaan er speculaties in het rond over mogelijke coalities. Hoe zit Westland Verstandig daarin?
Al tijdens de eerste vergadering waarin de burgemeester de detailuitslag bekend maakte en iedereen iedereen feliciteerde, en er ook veel teleurstelling was en zelfs boosheid en ook nog arrogantie, ja, dan sta je daar als nieuwkomer en neutraal toeschouwer toch vreemd naar te kijken. Nu ga ik zelf niet in de raad en heb altijd gezegd mijn onafhankelijke neutrale positie hoog te achten, maar toch is het lastig geen positie te kiezen. Wat ik al mijn hele leven doe; schrijven, analyseren, publiceren, dat blijf ik ook doen. En natuurlijk moet ik daarbij niemand in het vaarwater zitten.

1 partij weigerde om de felicitaties te doen en je daarbij ook nog aan te kijken, een ludieke ervaring. Hoe kunnen mensen zo onmens zijn! Je zit daar niet voor jezelf, maar om de burger te dienen, is mijn mening.  Daar is de Raad voor, daar is het politieke ambt voor. Toch zien sommigen dat echt anders.

Er komt ook heel wat langs rollen aan formaliteiten, invullen van papierwerk en natuurlijk vergaderen, standpunten bepalen in geval dat!
Veel nieuwkomers in de raad, mensen die het vak nog moeten leren en m.i. snel op een cursus politiek en ethisch handelen zouden moeten. En ook moeten leren hoe te debatteren. Wat zeg je, wanneer en hoe?
Wat een uitdaging is dat. Ik merk dat ik onbewust misschien toch wel ook zelf aan dat spel had willen meedoen... Maar nee... ik werk aan de opbouw van een stabiele betrouwbare partij en dat is ook belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.