Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

woensdag, maart 22, 2017

Boomfeestdag in Westland, een ervaring!

Vandaag werd ook in Westland boomfeestdag gevierd. Vooral met de lancering van het fonds leefomgeving waar ook een leuk bedrag in zit voor aanplant van bomen. Vandaag zijn de eerste geplant.

Nu is groen en bomen een belangrijk deel van mijn specialiteit, dus ik keek met belangstelling naar het planten van enkele bomen op deze bijzondere dag.

In elk dorp werd een boom geplant, het betrof vooral inboetbomen, dus op een plek waar een boom was dood gegaan of verwijderd, is een nieuwe geplant.
Dat werd gedaan door politici en wethouders en soms samen met kinderen.

Ik heb de boomplanting in Naaldwijk gevolgd, geplant door wethouder Rijneveen en raadslid Borggreve. Het betrof een Tilia ofwel lindeboom. Hij kreeg een mooi plekje in het gazon, aan de St Martinusstraat waar zeker groeikansen zijn.




De andere boom werd in Heenweg geplant, in de Gerbera.  Hier was ik wel verbaasd over de keuze van de plek en de plantmethode. Op deze plek, in de stoep heeft een boom gestaan en die werd vervangen, weer door een Prunus. Keurig op gelijke afstand van de andere prunussen in de straat. Echter de bedenker was even vergeten dat de kruin van de nieuwe boom in de takken van een andere boom stak en wel een die in de tuin van een woonhuis staat. Dat betekent dat de kruin direct kapot gaat en deze boom het niet gaat doen. Daar komt bij dat in de stoep een veel te klein gat was gegraven zodat de boom ook ondergronds geen groeikansen heeft.
Dan vraag je jezelf toch af, welke oen bedenkt dit en snapt de gemeente dan nog niet hoe je een boom op de juiste manier moet planten? Dit is gewoon geld over de balk smijten, burgergeld dus.
De boom werd overigens met veel plezier geplant door CDA raadslid Vermeer en WV raadslid Duijsens. Een mooi stukje samenwerking, het kan dus wel!

Nu maar hopen dat in de andere dorpen ook geen domme fouten zijn gemaakt, anders is en blijft bomen planten in Westland een trieste aangelegenheid en geldverspilling.
Mijn oproep op Internet om massaal naar de boomplantingen te komen kijken resulteerde in Naaldwijk in 1 burger en in Heenweg in 4 burgers! Belangstelling dus bar en boos!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.