Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

woensdag, oktober 29, 2014

Handelsreizen naar China en Japan in volle gang.

Even wat humor in deze tijden van crisis in de tuinbouw...
Handelsreizen naar China en Japan in volle gang.
Ook Westland is op handelsreis en wel naar China en Japan, samen met de hoogste heren uit ons land.

Onze Westlandse kanjers onder leiding van onze Sjaak doen mee, praten mee, eten mee...
Onze Sjaak zou zelfs al tomaten naar China mogen gaan exporteren..., sneller kan het niet!
Mijn eigen ervaring sinds 1984 met werken met Chinezen, leerde mij wel dat een contract niet veel zegt. Zonder harde contracten, maar wel met afspraken, hebben wij vaak ons florale ding mogen doen en met succes!

Vertrouwen daar gaat het om. Besprekingen met Chinezen gaan dan ook in het begin uitsluitend over je land, je familie, jezelf, je gezin, waar je vandaan komt, hoe het daar gaat, wat er bijzonder is aan jouw omgeving en land, hoe de mensen zijn, vul maar in. .

Daarbij wordt veel gegeten en gedronken. Zorg er voor niet dronken te worden ''bottom up'' is een vaak gehanteerde toostwijze!  Het wijze Hollandse vingertje laten we uiteraard geduldig thuis. Ze zijn niet stom in de rest van de wereld...
Afspraken maken gebeurt als het vertrouwen er is plotseling, als je het niet meer verwacht.

Westerlingen willen contracten, maar Chinezen met name geven daar niet veel om. In Japan is dat ietsje anders, maar ook daar is vertrouwen de essentie om zaken te doen.
Ik heb in beide landen gewerkt, in Japan voor 2 organisaties en ben nu nog verbonden als adviseur aan een Universiteit in Japan, voor Dutch floral art, education and training florists.

China en Japan, het zijn bijzondere landen, met bijzondere en vaak zeer aardige mensen.
Ik weet zeker dat de handelsmissie er alles aan zal doen en tot het gaatje zal gaan om succes te halen. Een mooie uitdaging en ik hoop dat de handelsmissie op termijn succes heeft voor Westland en Nederland. Het is afwachten, en vooral het gesprek gaande houden, ook na thuiskomst, dat is essentieel.

Voor de humor een impressie hoe het zo kan lopen in die landen, onderhandelen is een kunst en spel dat soms moeizaam, soms leuk en soms vermoeiend is. Het moet wel slim gespeeld worden...
Humor houdt de onderhandelaars daarbij op de been.
Ik wens ons team onder leiding van onze Sjaak dan ook veel succes en genoegen :-)

Een humoristische cartoon moet kunnen, Toch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.