Artikel 5 12 oktober 2013 (lees ook hieronder art. 1 t/m 4)
Het lijkt er op zoals ik zelf eerder stelde dat ontslagen Globe reisverkoopsters die bij D-Reizen gaan werken een risico lopen! Essentieel is dat men tijdig eerlijke, objectieve en juiste informatie krijgt van D-Reizen en dat is nog niet goed gebeurd. Ook moeten mensen tijd hebben om zich te laten adviseren. D-Reizen speelt het spel nog niet echt eerlijk en transparant. Jammer dat ook de Ondernemingsraad van Globe en de Vakbonden niets van zich laten horen.
Het onderstaande artikel ontving ik en heb ik
direct op mijn weblog gezet om de mensen nog wat extra advies en ondersteuning
te kunnen verlenen. Dit artikel refereert aan mijn eigen artikelen over het
Globe drama, en geeft aanvullend zeer belangrijke informatie. LEES DIT ARTIKEL.
(Lees ook de artikelen 1 tot en met 4 onder dit artikel)
(Lees ook de artikelen 1 tot en met 4 onder dit artikel)
Onderstaand artikel is onder verantwoording
van de auteur beschreven wiens naam bij mij bekend is, maar niet hier wordt
vermeld. De auteur gaat in op door mij geplaatste artikelen en geeft belangrijke aanvullende informatie die elke Globe reisverkoopster MOET weten...
12 oktober 2013
1. Concurrentie beding: wordt in ieder geval
niet gehonoreerd door een rechter als de (ex) medewerker in een lage loonschaal
is ingedeeld. Daar is meer dan voldoende jurisprudentie over.
In geval van faillissement komen vervolgens alle overeenkomsten te
vervallen. Dus ook de arbeidsovereenkomst. Zo er al een concurrentiebeding in
dit contract stond (wat dus niet geldig is, zie hier boven), dan komt het in
ieder geval te vervallen door het faillissement. Immers: in geval van
faillissement komen van rechtswege alle overeenkomsten te vervallen.
2. Arbeidsaanbod van D Reizen:
Voor ex Globe medewerkers die een part time baan hadden (niet meer
dan 30 uur per week) en bovendien niet hoger ingeschaald waren dan loongroep 4
zal het lood om oud ijzer zijn. Gesteld dat D Reizen de anciënniteit honoreert
die men had opgebouwd in loongroep 4. Alsmede dat de nieuwe arbeidsovereenkomst
minimaal het zelfde aantal uren kent als in de arbeidsovereenkomst met Globe.
Het enige risico dat deze medewerksters lopen is dat na afloop van
het eerste contract van een half jaar, als gevolg van een mogelijke
reorganisatie, de arbeidsovereenkomst niet wordt verlengd.
Let dan op of er in de arbeidsovereenkomst met D Reizen een
concurrentiebeding staat vermeld. In ieder geval geldt ook dan dat in een lage
loongroep een concurrentiebeding voor de rechter niet standhoudt. Dit zal zeker
ook gelden voor eventuele oude know how (van Globe relaties) verworden in de
tijd dat er voor Globe werd gewerkt.
D Reizen kan bij beëindiging van een tijdelijke
arbeidsovereenkomst wél weer de medewerker sterk onder druk zetten refererend
aan het concurrentiebeding dat met D Reizen is afgesloten. D Reizen zal dan een
punt hebben voor klantcontacten onder D Reizen verworven. Zeker niet voor wat
betreft de oude Globe contacten.
Nogmaals: een rechter zal zeker in het belang
van de medewerker oordelen. De rechter zal ongetwijfeld ook stellen dat D
Reizen bewust een risico heeft genomen door de door de curator ontslagen Globe
medewerkers een contract van slechts een half jaar aan te bieden.
Het kan toch
niet zo zijn, zal de rechter beoordelen, dat je met een half jaar contract de
volledige toekomst van iemand onmogelijk maakt als je er als werkgever voor
gekozen hebt slechts 6 maanden contract aan te bieden.
3. Ex Globe medewerkers die in loonschaal 4 zaten, maar een full
time baan hadden: die moeten vreselijk oppassen: D Reizen biedt een contract
aan van minimaal 30 uur, maximaal 36 uur. We moeten er van uitgaan, dat zeker
de eerste maanden de filialen nog niet "volaan" draaien. Dat men dus
maar 30 uur (zo niet minder) hoeft te werken. In dat geval heeft men recht op
slechts 77 % van het oude loon (er van uitgaande dat de loonschaal en de
anciënniteit gelijk is aan de situatie bij Globe. Let nu ook goed op: als na 6 maanden
de overeenkomst niet verlengd wordt, heeft men slechts recht op WW over het
gemiddelde inkomen van de laatste 6 maanden. Dat gemiddelde zou dus wel
eens aanzienlijk lager kunnen zijn. Met als gevolg een WW uitkering die
aanzienlijk lager is dan de WW uitkering waar men nu recht op heeft.
4. Office Managers:
Voor office managers ligt de zaak veel slechter:
Loonschaal 6 kent D Reizen niet (meer), laat staan loonschaal 7 of
8. Als een office manager al door D Reizen een baan aangeboden krijgt, zal het
salaris uit loonschaal 4 aangeboden worden. Dit alleen al kan een
salarisvermindering van 25 %- 30 % bruto inhouden. Daarnaast zullen de meeste
office managers full time of zeker 80 % gewerkt hebben. Ook zij krijgen een
part time contract aangeboden met 30 - 36 uur per week.
Uitgaande van een full time situatie bij Globe, zal men dus ook
moeten rekenen met een vermindering van het aantal uren tot 79 %. Daarnaast een
salaris reductie (loonschaal 4 i.p.v. loonschaal 6 of 7) met 25 %.
Een medewerkster die onder Globe full time werkte, zal dus
rekening moeten houden in een worst case situatie met een salarisvermindering
van tot wel 40 %. Ook als deze contracten niet verlengd worden, heeft men dus
slechts recht op een WW uitkering die berekend wordt over het gemiddelde
salaris wat men bij D Reizen heeft verdiend.
Voorwaar geen prettig vooruitzicht.
5. Aanvang dienstverband:
D Reizen biedt een dienstverband aan dat (volgens mijn informatie)
aanvangt per 1 november. Tegelijkertijd verwacht D Reizen dat er al arbeid
wordt verricht m.i.v. dinsdag 15 oktober. Dat lijkt mij niet juist, niet
wenselijk ook. Denk aan de volgende punten:
Tot 8 november geldt de opzeggingstermijn van Globe. Wordt door
het UWV 100 % van het laatste salaris doorbetaald. Het kan toch niet zo zijn,
dat D Reizen hiervan profiteert door wel je diensten te verlangen, doch geen
salaris uit te betalen.
6. Aansprakelijkheid:
Normaal staat de aansprakelijkheid in de kleine lettertjes van een
arbeidsovereenkomst beschreven. Er is echter voor geen van de Globe medewerkers
inmiddels een nieuwe arbeidsovereenkomst met D Reizen. Daarom:
Een ander punt, wellicht belangrijker, is het volgende: aangezien
je werkzaamheden verricht zonder dienstverband met D Reizen, is D Reizen ook
niet verantwoordelijk / aansprakelijk voor de kwaliteit van je werk. Nu gaan we
natuurlijk uit van goed gekwalificeerde reisadviseurs die overstappen naar D
Reizen. Maar: ook goed gekwalificeerde reisadviseurs maken wel eens een fout.
Soms zelfs bijzonder dure fouten. Als sprake is van een dienstverband, is “de
baas” verantwoordelijk voor het afhandelen en betalen van de fout. Als er
echter geen sprake is van een dienstverband, zou het wel eens zo kunnen zijn,
dat je zélf verantwoordelijk kunt worden gesteld voor de kosten die verband
houden met het afhandelen van een eventuele fout. Als zelfstandige (dat ben je
dan immers tot 1 november) zou je dan een aansprakelijkheidverzekering moeten
afsluiten, om de risico’s in te dekken. Denk bijv.
ook aan een eventualiteit als het behulpzaam zijn bij het vervangen van de
lichtbak. De bak blijkt te zwaar te zijn, glijdt uit je handen, komt met kracht
op je voet terecht, of, erger, op het hoofd van een passant. Normaal heeft
iedere onderneming voor haar personeel een WA polis lopen. Echter: tot 1 november
ben je geen personeel. Wie is dan aansprakelijk?
Zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden oplepelen die normaal
gesproken, als je in loondienst bent, geen problemen opleveren. De baas heeft
immers alle risico’s verzekerd of denkt de schade van eventuele fouten.
Dat is allemaal maar net de vraag als je nog niet in dienst bent,
maar wél arbeid verricht voor een toekomstige baas.
7. Bedenktijd:
Inmiddels heeft D Reizen de “uitverkorenen” voor een baan bij D
Reizen een mail bevestigd met daarin slechts een deel van het aanbod. Wel het
salarisaanbod op basis van een voltijd betrekking. Echter: geen secundaire
voorwaarden. En die zijn juist in deze omstandigheden zo belangrijk.
De Reizen speelt het slim: ze hebben de mail verzonden op vrijdag
avond. Je wordt door D Reizen verplicht vóór maandag ochtend akkoord te gaan.
Je hebt dus niet de mogelijkheid een juridisch adviseur, een arbeidsrecht
specialist, kortom: geen enkele rechtsspecialist, te laten kijken naar het
aanbod.
Dat kan toch niet waar zijn. D Reizen kan toch van niemand
verlangen om “in the blind” een aanbod te accepteren. Dan vragen
ze toch wel erg veel van je. Dan vertrouw je wel heel erg op de blauwe ogen van
Wil van den Hoogen of Cor van Eijden (gesteld dat ze blauwe ogen hebben). Als ik
werkgever zou zijn en een dergelijk aanbod aan een toekomstig werknemer zou
sturen, zou je een erg slechte indruk op mij maken als je op deze brief
positief zou reageren. Ik zou denken dat je met dezelfde naïviteit je werk zou
uitvoeren, En dat zou niet voor je pleiten.
Kom op, D Reizen: ga correct om meet je toekomstige arbeids –
kapitaal. Ik neem toch aan dat D Reizen een langdurige relatie ook met de 250
nieuwe medewerkers wil aangaan? Dan is dit niet de methode.
Ik zou jullie willen adviseren: ga met het aanbod van D Reizen en
de inhoud van dit schrijven, alsmede je oude arbeidsovereenkomst en
salarisstroken naar een arbeidsrechtspecialist lop maandag. Meldt dit aan D
Reizen en dat je graag nader contact met d Reizen opneemt, zodra je advies hebt
ingewonnen. D Reizen zal dit zeker respecteren. Ten minste: als ze correct
zijn.
8. Doe vooral wat je hart / je gevoel je ingeeft:
Banen in de reisindustrie, met name in de retail bij reisbureaus,
zijn steeds dunner gezaaid. Daar heeft het faillissement van Globe zeker in
negatieve zin aan bijgedragen. Ik realiseer mij dat het uitermate moeilijk is
om in de reisbranche een nieuwe baan te vinden. Werk je graag in de
reisbranche, geniet je van het reisbureau - werk, de omgeving, de lol van het
verkopen van reisdromen, tel dan je knopen.
Wellicht is het aanbod van D
Reizen één van de laatste kansen om in de reisbranche nog aan de bak te komen.
Wellicht dat de voorspellingen van Joost Romeijn uit de Telegraaf uitkomen, en
is er over enkele jaren nog maar ruimte over voor een zeer beperkt aantal
retail ondernemingen.
Als je een aanbod krijgt van D Reizen, zou dit wel eens
je laatste kans kunnen zijn. Wellicht voor een korte periode (bijv. 6 maanden),
wellicht voor een wat langere, maar ook beperkte periode: ook D Reizen zal
immers op termijn het aantal vestigingen moeten inkrimpen naar gelang de omzet
verschuift naar internet en super gespecialiseerde reisbureaus.
Natuurlijk kan het zijn, dat D Reizen leuke vooruitzichten heeft
voorgespiegeld. Ik doe daar geen uitspraak over. De meeste van ons zullen
immers liever werken dan in de WW lopen.
Ik heb bovenstaande punten slechts vermeld, zodat je goed
geïnformeerd bent, weet waarvoor je tekent.
Het kan natuurlijk zijn, dat nadat ik dit stuk geschreven heb, de
omstandigheden gewijzigd zijn, dat D Reizen op de kritiekpunten ingaat. Dat
zou wenselijk zijn. Ik kan echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de
juistheid van alle beschreven situaties. Die kunnen immers van geval tot geval
anders zijn. D Reizen heeft ook het recht om van geval tot geval met een
aangepast voorstel te komen.
Naam van de schrijver bij Aad van Uffelen bekend, maar wordt niet vrij gegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten