Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

dinsdag, februari 16, 2010

Debat WOS 15 februari 2010

Ik had mijn hoop gevestigd op een spetterend debat. Het liep heel anders…

Samenvattend vond ik het een vlak debat, de vonken sprongen er in ieder geval niet van af. Het debat werd door Peter Tetteroo strak geleid waardoor er weinig ruimte was voor discussie. Met een microfoon die uit staat als je niet aan het woord bent valt er ook weinig te interrumperen en dat nu maakt het juist leuk. Nee, het was een beetje braaf en saai, daar zit ik nu net niet op te wachten. En wie wel eigenlijk?

De meeste partijen waren het wel eens over veel zaken. Zelfs op het onderwerp gemeentehuis werd weinig strijd gestreden nu zelfs de LPF van haar geloof is gevallen. Het woord referendum, dat ze daar zo haten is ook daar van stal gehaald, spannend… dat het pluche mensen zo doet draaien!

De moskee dreigde nog even een debatje te worden, maar ook daar was het vlak. Ik begrijp het niet want als je de posters van LPF ziet met teksten als Westland voor de Westlanders en Stem tegen de moskee, dan wil je als kiezer toch wel weten wat bedoelen ze daar nu mee? Wat zijn Westlanders, wie vallen daar onder?

En dat nee stemmen tegen de moskee betekent dat dan dat ze de groep moslims ca. 4000 Westlanders, willen uitsluiten? Hebben die geen rechten? Hoe rechts ben je dan? Wat is de volgende groep die met uitsluiting wordt bedreigd: mensen met een beperking; homo’s, de Polen, de ongeletterden? Of moeten we het niet zo zien en is het alleen maar angst zaaien of verkiezingsretoriek? Och denk ik dan maar, Westlanders laten zich toch niet gek maken!

LPF en GBW lijken op elkaar dus daar is ook voor de kiezer weinig te halen. Het onderscheid moet dus komen van de nieuwkomers D66 en Westland Verstandig en van de oude partij PW.

Hoewel ik D66 niet echt serieus neem, het is toch meer een jojo gebeuren, ze zijn er wel, ze zijn er niet! Sterk waren ze niet vandaag.
PW is niet verkeerd in haar opvattingen, eigenlijk best stabiel.
Westland Verstandig is nieuw en nog schoon, moet het nog gaan bewijzen, maar heeft wel een ijzersterk programma. Jan Bogaard deed het goed.

CDA dan, profileert zich als stabiele factor in Westland en heeft de laatste jaren o zo gedegen  in de Westlandse regering gezeten. Maar was dat wel zo, ook hier hoor je veel mooi weer verhalen. Ik zie die resultaten echt niet.

VVD doet het niet slecht, maar is teveel op de landelijke algemene politiek geschoeid.

CrhistenUnie/SGP staat zoals altijd voor haar Christelijke filosofie en dat mag, geen nieuws.

Over de komende bezuinigingen was men het ook weer in grote lijnen eens. Kleiner gemeentehuis, kleiner ambtenarencorps, minder dure externen, minder projecten starten. D66 viel op met de oproep een ideeënbus te openen voor Westlander. Hebben ze zelf dan geen goed plan? Hilariteit scoorden ze er wel mee. ChristenUnie wilde 120 miljoen reserves maar vast opmaken, ook apart…
Een gemiste kans was dat het kernenbeleid niet besproken werd, terwijl dit toch bij heel veel Westlanders als heel belangrijk wordt gevonden.

Dit debat was al net als sommige stemwijzers, je kijkt er naar, doet mee, maar de uitkomst is twijfelachtig.

Het juiste advies is lees alle verkiezingsprogramma’s goed door, kijk en vergelijk en houd rekening met wat de afgelopen jaren is beloofd en niet is nagekomen.

Cijfers voor de antwoorden van politici geef ik deze keer niet, het was te veel van hetzelfde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.