Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

dinsdag, januari 17, 2012

Anoniem reageren is laf!

Anoniem reageren is gewoon laf!

Op weblogs, websites, en in social media zie je heel vaak anonieme reakties.
Als ik lees wat voor belachelijke reakties sommigen geven op een site dan is dat te treurig voor woorden.
Als voorbeeld neem ik het problematische plan Gemeentehuis Westland. Dat heeft logisch voor- en tegenstanders. En dat mag of moet zelfs.

Discussie is essentieel, maar ergens op reageren op een lage manier en dan nog anoniem is Not Done.
Iemand zei tegen mij, laat maar, het zijn niet de besten of in ieder geval lieden waar heel veel aan los zit die dat doen.
Maar ik vindt, men bedoezelt door anoniem reageren een goede discussie, of een betrouwbare site of weblog.
Naast zij die anoniem reageren zijn er politici of partijen die het niet nauw nemen met de waarheid en graag overdrijven of informatie manipuleren.

Men doet dan niet alleen schade, maar creeert ook een onthutsend beeld van negativiteit. De beeldvorming die zo ontstaat is nadelig voor Westland als geheel. Maar vooral voor het waarheidsgehalte van een discussie of bron.

Daarbij, men roeptoetert zonder de feiten te kennen. Men schreeuwt als een idioot, heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Negatieve politici ondersteunen dit nog extra en feitelijk door hun vaak negatieve publicaties die vaak vol onwaarheden zitten of op zijn minst vol (al dan niet bewust) verdraaide feiten. Zij moedigen daarmee zwakke roeptoeteraars aan om het schreeuwen voort te zetten. Zelf gaan ze dan genoegzaam aan de zijkant zitten toekijken!
Een voorbeeld: Schrijf; Oorlog in China! of Oorlog in China? Wel het is een heel verschil en zeer manipulatief gebruik van taal.

Dat iemand een bepaalde mening heeft is prima. Maar laat men dat dan wel met hun eigen naam er onder doen en niet  anoniem. Dat laatste getuigt van zwakte en zieligheid.
Ik ben het zelf ook vaak met dingen niet eens maar zal altijd mijn naam onder hetgeen ik schrijf zetten. Neem verantwoording.

En ja, er gaan dingen niet goed of hadden beter gekund. Dit college vind ook ik geen toonbeeld van openheid en daadkracht op sommige onderwerpen. Ik vrees dat ook sommige ambtenaren het wethouders moeilijk maken door
tegenwerking of niet tijdig aanleveren van gegevens enz. Je zal maar wethouder zijn! (klotebaan met een gammel ambtenarencorps en in een verdeelde raad zoals die er nu zit en in een tijd van crisis!) En ook lezend op Twitter of hun blog wat sommigen roepen, zouden zij het zelf zoveel beter kunnen, ik denk het niet, weet het wel zeker eigenlijk!
Er zitten helaas ook raadsleden in de raad die naar mijn gevoelen of nooit wat zeggen, of stomme dingen roepen of gewoon daar alleen maar lijken te zitten om te sarren... Potdorie mensen je bent gekozen door de burger met een eerlijke taak, maak dat dan waar! Doe je best!

Laten we geen oneigenlijke beledigende taal gebruikt of op andere manier beledigend of kwetsend zijn.
Wat we nodig hebben is mensen die kritisch zijn. Mensen die bereid zijn zich te verdiepen in de oorzaken van problemen. Mensen die open en eerlijk willen praten en bezien hoe je de best mogelijke besluiten kunt nemen om uit de
crisis te raken.
Het moet gaan om hoe maken we van Westland een mooie gezonde, economische succesvolle gemeente. Waar het goed is te wonen, waar kinderen veilig opgroeien, waar de wegen veilig zijn, waar wonen betaalbaar is, en nog meer
van deze naar mijn idee belangrijke zaken.
We hebben niets aan al die zwartgalligen die bezig zijn hun eigen blazoen op te poetsen door te blaten, zichzelf op de borst te kloppen. Hun narcisme is schadelijk voor ons allemaal.
Nee, we moeten nodig eens gaan samenwerken en samendenken om weer vooruit te komen.
Kritiek kan verhelderend werken en helpen tot een beter resultaat te komen maar er is wel onderbouwing nodig anders heeft kritiek geen zin. Ik juich het tegengeluid toe. Met respect en fatsoen komen we een heel eind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.